joi, 2 aprilie 2015

Esperanto: Lecția 1

Click aici pentru informaţii despre limbă

 Gramatica limbii Esperanto este una dintre cele mai ușoare; mai mult, nu există niciun fel de excepții sau neregularități.

Gramatică: terminații pentru părți de vorbire
Ne dăm seama ce parte de vorbire avem uitându-ne la sfârșitul cuvântului; fiecare parte de vorbire are propria terminație, după cum urmează:
  • Substantiv: -O
  • Adjectiv: -A
  • Verb (infinitiv): -I
  • Adverbe: -E (cele create, dar unele pot fi mai simple)
 
Cuvinte noi: 
  • domo, knabo, muziko, telefono (casă, băiat, muzică, telefon); 
  • granda, juna, ruĝa, skriba (mare, tânăr, roșu, scris); 
  • vidi, kuri, esti, skribi (vedea, fugi, fi, scrie);
  • rapide, hejme (rapid, acasă).
Clasați cuvintele pe părți de vorbire!
 
Gramatică: pluralul și articolul hotărât
Se formează adăugând terminația -J (se citește ca un i scurt): knabo - knaboi; domo - domoj;
Articolul hotărât se formează prin adăugarea lui  LA înainte de orice substantiv: la knabo, la domo, etc.
 
Gramatică: timpul prezent
Se formează adăugând terminația -AS în locul terminației de infinitiv -I:
esti - estas (a fi - ești, sunt, etc); paroli - parolas (a vorbi - vorbesc, vorbești, etc)

Gramatică: pronumele personal
Vom începe doar cu pronumele personal de persoana I: MI; este necesar să-l plasăm ca subiect al propoziției, pentru că în Esperanto pronumele personal nu poate fi omis:
Mi vidas. (corect) ; Vidas. (fals)
 
Vocabular
  • paroli - a vorbi
  • labori - a munci
  • scii - a știi

Gramatică: cazuri
În Esperanto avem cazul Nominativ și Acuzativ. Nominativul este cel normal, iar Acuzativul, care are același scop ca și în română, are ca marcă terminația -N. Este important să știm faptul că respectivele cuvinte trebuie să fie acordate:
  • Mi vidas la domon. Văd casa. (ce văd? -> acuzativ)
  • Mi vidas la domojn. Văd casele. (ce văd? -> acuzativ)

Traduceți următoarele fraze:
  • Mi vidas la bonan knabon
  • Mi estas rapide.
  • La domo estas granda.
  • Mi laboras.
  • Mi scias la rapidajn kanbojn.
În lecțiile următoare vom analiza pe rând toate aceste părți de vorbire și puțin vocabular.

taguri: învăţaţi limba esperanto, invatati esperanto, invatati limba esperanto, limba esperanto pentru toţi, limba esperanto lecţia 1,
esperanto.

Un comentariu:

  1. varianta IDO pare mai usor de abordat pe calculator. Nu este nevoie de diacriticile de acum 2 secole.

    RăspundețiȘtergere